ON AIR

Founded in 2002, ON AIR is the Berlin based production company of Frauke Havemann and Eric Schefter. Over the years they have created films, performances and installations developed in collaboration with various authors, filmmakers and performers.


Simon Brückner (filmmaker) on the work of ON AIR


Focused, precise yet playful, they design minimalist parallel universes which are fully autonomous in their own laws and logic – in which people talk in and with machines, stage settings meld with screen projections, linguistic signs with visuals. Performers appear inside and out of electronic equipment, they meet their own images, turn each other on and off, are looped, deleted. They meet as looks between screens, as heads without bodies, as bodies and voices mute in the darkness; as thoughts, presences, in often alienated, displaced and, at the same time, immediate ways. Highly technical, almost formal, yet profoundly human, and therefore unsettling, even comically, absurd. And so do the characters encounter time, the weather, and, again and again, themselves.

Recent ON AIR productions are based on original scripts by Frauke Havemann and Mark Johnson as well as texts by Matthias Wittekindt. For some live productions found materials are also added to the mix, with sources ranging from science fiction, horror and documentary film, to radio and television transcripts. The weather has come to play an increasing role in ON AIR’s work, providing situations that can suddenly go out of balance and for which the usual strategies are no longer effective. What happens when the desire for security, control and comprehension is suddenly disrupted, or evolves in unexpected ways?
In ON AIR’s films and performances big themes and epic tales are conveyed with playful minimalism.

How did ON AIR start?
Frauke Havemann joined forces with video artist Eric Schefter and performer Neal Wach to explore the juncture between live performance and video. Starting from a collection of “found” texts, they began rehearsing and shooting. As in a game, rules and tasks were developed which could be followed or ignored. The cinematic principle of “the cut” could be used for interruption, irritation or an expandable interval. The goal was to be precise in timing and reaction, while allowing decision-making and flexibility within the performance situation, a challenge with Neal playing against himself on video.
They worked out a system in which prerecorded video, audio, and live camera feeds were switched by Eric during the show. In the beginning he had DVD and CD players for the prerecorded material, and passive switchers for the video; now he is using software (Isadora) which allows for an even more responsive interaction. Since the media stream is non-linear and random access, the timing (and sometimes content) can change from performance to performance.
Within this “apparatus” the various “figures” communicate, swap roles, screw up, and repeat themselves, enjoying all the mistakes, misunderstandings and, sometimes, even harmony….

ON AIR ist die Produktionsgemeinschaft von Frauke Havemann und Eric Schefter, welche 2002 gegründet wurde. Seitdem entstehen Arbeiten im Film- sowie im Performancebereich, welche in Kollaboration mit unterschiedlichen Autor*innen, Filmemacher*innen, Performer*innen entwickelt werden.


Simon Brückner (Filmemacher) über die Arbeit von ON AIR

Konzentriert, präzise und trotzdem verspielt entwerfen sie minimalistische Paralleluniversen mit einer Fülle von Eigengesetzlichkeiten. In ihnen sprechen Menschen in und mit Maschinen, durchdringen sich Bühnenbild und Bildprojektionen, sprachliche und visuelle Zeichen. Performer treten in elektronische Apparaturen ein und aus ihnen heraus, begegnen ihren eigenen Abbildern, zeichnen einander auf und schalten sich ab, werden geloopt, gelöscht. Sie begegnen sich als Blicke auf der Leinwand, als Köpfe ohne Korpus, als stumme Körper und Stimmen in der Dunkelheit, als Gedanken, Präsenzen, in oft entfremdeter, verschobener zugleich ganz unmittelbarer Weise. Sehr technisch, fast formal und zugleich tief menschlich und deshalb unheimlich, auch komisch, absurd. So begegnen die Figuren der Zeit, dem Wetter und immer wieder sich selbst.

Die jüngsten ON AIR Produktionen basieren auf Originalskripts von Frauke Havemann und Mark Johnson und Texten von Matthias Wittekindt. Aber auch Textmaterialien- und Textsequenzen aus Science Fiction- und Horrorfilmen sowie TV- und Radiotranskripte können zu Vorlagen werden. Thematisch spielt das Wetter eine zunehmend wichtige Rolle in den Arbeiten von ON AIR. Als unberechenbares Naturphänomen steht es exemplarisch für Situationen, in denen die Dinge plötzlich aus dem Gleichgewicht geraten und gewohnte Strategien nicht mehr wirksam sind: Was passiert, wenn das Bedürfnis nach Sicherheit, Kontrolle und Überblick gestört wird und zu unerwarteten Reaktionen führt?

In Filmen und Performances von ON AIR finden große Themen in spielerischem Minimalismus ihren Ausdruck: auf das Nötigste reduzierte Settings, Sprachrhythmus, kleine Gesten und atmosphärische Soundcollagen.

Der Start von ON AIR
In 2002 begann unter dem Label ON AIR die erste Zusammenarbeit zwischen Choreografin und Regisseurin Frauke Havemann und Videokünstler Eric Schefter, sowie Performer Neal Wach. Sie experimentierten mit den Möglichkeiten, einen Dialog zwischen Live-Performance und vorweg aufgenommenem Videomaterial herzustellen. Am Anfang des Arbeitsprozesses standen Textmaterialien, mit denen geprobt und gedreht wurde. Wie in einem Spiel wurden Regeln entwickelt, die eingehalten und/oder missachtet wurden. Das filmische Prinzip des Schnitts konnte als Stör- und Unterbrechungsmanöver eingesetzt werden – als Möglichkeit für unmittelbaren Zusammenprall und als ausdehnbarer Zwischenraum. Ziel war es, in Timing und Reaktion sehr präzise zu sein und gleichzeitig Entscheidungsfreiheiten und Flexibilität in der Performance-Situation zu erhalten – eine Herausforderung, da Neal Wach live gegen Neal Wach auf Video spielte und sich manchmal selbst synchronisierte.

Gearbeitet wurde mit einem System, in dem Schefter vorweg aufgenommene Video-, Audio- und Live-Kamera-Feeds während der Show verknüpfen oder zwischen ihnen hin und her schalten konnte. Am Anfang arbeitete er mit DVD- und CD-Player für das vorproduzierte Material und mit passiven Umschaltern für das Video. In den jüngsten Produktionen wird durch die verwendete Computer-Software (Isadora) mehr Reaktionsfähigkeit und Interaktion im Zusammenspiel von Live-Performern und Live_Cuttern ermöglicht, und da der Medienstrom nicht linear verläuft, können sich „Timing” und manchmal auch Inhalt von Performance zu Performance ändern.
Innerhalb dieses „Apparats“ kommunizieren die verschiedenen „Figuren“ untereinander und mit der Technik. Sie tauschen Rollen, haben Hänger , geraten in Missverständnisse und genießen ihre eigenen Fehler sowie die der anderen….

Core Members

Frauke Havemann is a director, choreographer and filmmaker. She works as mentor at the Inter-University Centre for Dance Berlin and manages the AULA, an independent rehearsal and performance space. Her work is characterized by interdisciplinary practice and includes film, video installations and performance. ON AIR is the production company which she founded in 2002 together with Eric Schefter. For more information: Frauke Havemann.

Eric Schefter received a B.A. in Film and Video from NYU in 1987. He then began working professionally as an editor in film and television. In the early ’90s he cofounded four intermedia performance groups in New York including 77 Hz and The Luminists. These groups combined video imagery, electronic music and theatrical elements to create precise live A/V compositions. Works were presented in numerous New York venues including The Knitting Factory, The Kitchen, Roulette, and The Experimental Intermedia Foundation. In 1997 he moved to Berlin and continued working as an editor with directors such as Monika Treut („Gendernauts“), Andrew Horn (“The Nomi Song” and „We are Twisted Fucking Sister”). He has worked with Frauke Havemann on live performances, installations and films since 2002.

Born in New York, Neal Wach first began acting on stage at age 9 with Elsa Freed. After studying at the Unversite de Nice, Windham College in Vermont, and The School of Visual Arts in New York, he continued to move back and forth between Europe and America, ending up finally in Berlin, where he lives to this day.
Describing his work with Frauke Havemann, with whom he first performed in 1995, in Detektor’s „Hiroshima Melodrama“, he writes:
What fascinates me most in Frauke’s work is her formal interest in situation and task. Following her initial editing of text, my job is then delineated by simple assignments arranged and developed in rehearsal, determined by Frauke in process. It’s a highly personal collaboration, and jet my job is not self-focused. There is no story, no personalized emotion I’m forced to create. Therefore it is not acting. The rehearsal process is a direct continuous dialogue between us. The resulting tasks, together with her continued editing, and the live play in timing between myself and Eric Schefter (video and sound technician) serve in the end to create a larger, more vitally abstract, emotional situation. It feels more theater than theater.

Mark Johnson is a writer-director and producer for film, theater and television. He began his film work in the late 1970s, studying at Media Studies Buffalo and New York University. In 1985, he moved to Berlin, where he co-founded the theater and media-production group Detektor. In 1998, Johnson moved to Brussels, where he worked as an actor and journalist. In 2005, he relocated to Los Angeles, where he founded $96 Entertainment Corp. The company currently develops projects for film, distribution, publishing and e-commerce.

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