Truckers and Trackers – Alien unmade

Performance, 2006 / New Version 2015

For Truckers and Trackers Frauke Havemann / ON AIR invited screenwriter Mark Johnson to crossbreed key genre sources, such as Bill Lancaster’s “The Thing” screenplay and Dan O’Bannon’s original script for “Alien,” with themes from his own work. The resulting piece is an absurdist meld of genre conventions marked by Johnson’s black humour.  In the new version, 10 years after the premiere, performer Neal Wach plays against video characters he created in 2006. But whether the crew is traveling through the vacuum of space or sits in an isolated Antarctic research facility, in the films as well as in the performance, the horror begins with the fear of the uncontrollable alien other.

(…) A narrow, minimalistic screen is mounted above the stage. In a row of four projected boxes, we see the members of an expeditionary team at a remote research station. The location is unspecified—it could be earth, or far beyond. (…) Neal Wach deftly leads the audience into the growing paranoia and collective hysteria of his characters as they find themselves altered by alien forces and artificial intelligence. Eric Schefter’s precise video work, the rhythmically composed montage techniques of director Frauke Havemann, and Wach’s versatile acting skills combine to create an atmosphere that gradually draws the viewer into its perceptual world—resulting in a hypnotic, addictive experience. On Air’s latest journey into the subconscious is technological theater at its best.  (Tom Mustroph / Zitty Magazine)

Performer: Neal Wach
Director, Video and Text Montage: Frauke Havemann
Video, Live Edit: Eric Schefter
Author: Mark Johnson
Production Management: ehrliche arbeit – freies Kulturbüro.

The 2006 premiere was funded by the Senate Department for Science, Research and Culture in Berlin and the Performing Arts Fund e.V. in cooperation with TESLA im Podewils’schen Palais.

Für Truckers and Trackers hat Frauke Havemann / ON AIR den in Los Angeles ansässigen Autor Mark Johnson eingeladen, Filmskripts wie „The Thing“ von Bill Lancaster oder „Alien“ von Dan O´Bannon mit Themen seiner eigenen Arbeit zu kreuzen. Geprägt durch den schwarzen Humor des Autors, entstand eine absurde Version von „Alien“, die sich keineswegs an die Grenzen eines Genres hält. In der neuen Version, 10 Jahre nach der Uraufführung 2006, tritt Neal Wach in der Rolle als Synchronsprecher wieder gegen seine damals aufgenommenen Videobilder an. Doch gleichgültig, ob die Crew in einem Spaceship durch das All fliegt oder irgendwo in einem einsamen Laboratorium in der Antarktis sitzt: der Horror beginnt mit der Angst vor dem unkontrollierbaren Anderen.

(…) Auf einer schmalen minimalistischen Projektionsfläche erscheint auf vier Fenstern das Team einer Laborstation in einer unwirtlichen Gegend irgendwo auf oder auch jenseits der Erde. (…) Neal Wach entführt sein Auditorium – das gleichsam das Bodenpersonal dieser Station ist – in die Angstproduktion dieser von Aliens und artifizieller Intelligenz umstellten Menschen. Eric Schefters präzise Videoregie und das von Musikalität durchdrungene Montageprinzip der Regisseurin Frauke Havemann sowie Wachs spielerische Fähigkeiten lassen eine langsam in den Wahrnehmungsapparat diffundierende Atmosphäre entstehen, in die man eintaucht und nach der man süchtig werden könnte. Technisches Theater für das Unbewusste vom Feinsten. (Tom Mustroph / Zitty)

Performer: Neal Wach
Regie, Video and Textkomposition: Frauke Havemann
Video, Live Edit: Eric Schefter
Autor: Mark Johnson
Produktion: ehrliche arbeit – freies Kulturbüro.

Die Premiere im Jahr 2006 wurde finanziell unterstützt vom Berliner Senat, Abteilung Wissenschaft, Forschung und Kultur.
In Kooperation mit TESLA im Podewils’schen Palais.